сряда, 5 септември 2012 г.

948/365 Жълта тинтява (Gentiana lutea)

Жълта тинтява (Gentiana lutea)
Цветето Жълта тинтява (Gentiana lutea) е доста рядко срещано у нас ендемично растение, което е и медицинско. Може би поради специфично местообитение или защото лекувито е коренището то наистина е рядко.
Снимките на цветето са от 2006 гдина от района на Рилски езера.
 Наскоро даваха репортаж за отглеждани в планински региони, свободно пасящи крави. Репортерът беше положително впечатлен, както и хората наоколо и самите участници в мероприятието по отглеждане на кравите. Наистина е доста нетипичен начин за отглеждане на крави за настоящия момент. Както и в репортажа казаха преди това е било често срещано явление.
Жълта тинтява (Gentiana lutea)

Но преди това една девойка от сравнително постоянните посетители на планините под една снимка на същото цвете във facebook беше написала следното:
"Царствено-красиво, но скоро и ти ще отидеш в търбуха на някоя крава. "
Аз я бях попитала "Там, около него, не е ли доста наклонено за крави?"
"Никак не им е стръмно. Щом могат да слязат от Муратово до Рибно езеро, значи са почти алпинистки. Само че човек там не може да пристъпи, защото е такава смрад и мръсотия, че се чудиш в планина ли си или в обор!"
Независимо, че преди са се отглеждали така кравите е имало едни дървени ограждения на разрешената територия за пасане, много фиктивни за крадец, но ефективни за крави, които не са добри в прескоците. Защото освен смрад и тор се заселват кърлежи, бълхи и т.н. Освен пова планините са национално богатство,  и никой няма право да го ползва безплатно. А голяма част от тях са обявени за паркове, резервати и защитени региони и изобщо не могат да се използват за такива дейности дори и срещу пари, не е забранен само строежа на сгради.

2 коментара:

  1. И аз не бях чувала за това име на Цветето Жълта тинтява , но съм го виждала в планината.Не знаех, че се води и медицинско, може би затова не се среща чак толкова много понеже вече е обрано и е на изчезване.Много е красиво и се извисява високото като едно царствено цвете. Интересното, е че цъфтежа му е на три нива.Съгласна съм, че планините са национално богатство, и никой няма право да го ползва безплатно.Статията е много любопитна, благодаря за нея и дано честно споделяш с нас, много успехи желая.

    ОтговорИзтриване
  2. Искам да кажа, че цвовете може да са и на повече и на по-малко нива. Аз лично съм издирвала Жълта Тинтява много време - повече от 10 години и това е единствената, коята съм видяла.

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.